Com a conseqüència del renaixement de les ciutats, a partir
del segle XII, el nombre de famílies especialitzades en la fabricació i
venda d’algun producte, com ara vestits o objectes de metall i fusta,
va augmentar. Els oficis artesanals eren molt diversos: teixidors,
boters, bataners, forners, fusters, tintorers, sabaters, cistellers,
terrissaires, etc.
Aquests
artesans, elaboraven els seus productes a mà, amb poques eines i amb
materials naturals, i posseïen el seu propi taller artesanal on es feia
tot el procés de producció al costat de l’habitatge, i ells mateixos
venien els seus productes al públic. Aquesta va ser la causa que la
moneda tornés a utilitzar-se, ja que facilitava els intercanvis.
Cada ofici estava dividit en tres categories d’artesans: mestres, oficials i aprenents.
En general, la direcció del treball artesanal corresponia al
pare, tot i que hi col·laborés tota la família. L’especialització en un
sol producte feia possible que l’artesà assolís una gran habilitat. A
aquests artesans els denominaven mestres, propietaris del taller, de les
eines i les primeres matèries. El mestre era la persona que obtenia els
beneficis i pèrdues del negoci.
Els mestres solien comptar amb l’ajuda d’oficials, treballadors
experts del taller que vivien amb la família, com altres membres més, i
cobraven un sou, i també amb el dels aprenents, adolescents sense sou
que es formaven amb la intenció d’esdevenir oficials i solien viure a
casa del mestre, que també els mantenia.
Els
tallers artesanals es transmetien de pares a fills, i els artesans
d’una mateixa especialitat solien concentrar-se en un mateix carrer o al
mateix barri. Era habitual que els artesans que es dedicaven a una
mateixa professió visquessin al mateix carrer, que acabava prenent el
nom de l’ofici: carrer dels tintorers, ribera dels adobers, carreró dels
llauners, passatge dels estibadors, etc. Molts d’aquests noms encara
perduren avui dia en les nostres ciutats.
A les ciutats, a partir del segle XII, la vida urbana va
organitzar-se corporativament. D’aquesta manera, els artesans, i en
ocasions els comerciants, s’aplegaven tot formant gremis i confraries.
Pagaven periòdicament una quota; i així, quan emmalaltien o morien, el
gremi els ajudava, a ells o a les seves famílies, o es feia càrrec de
l’enterrament o dels orfes. Cada gremi elaborava un estatut que havien
de jurar tots els membres en què s’especificaven tant les normes de
l’ofici com els drets i les obligacions dels associats.
El gremi també evitava la competència entre els artesans, ja que
controlaven la producció, controlava severament el nombre de
treballadors, establia els preus dels productes i també la seva
qualitat. Els sistemes de fabricació estaven reglamentats acuradament.
El gremi comprava conjuntament tota la matèria primera necessària i la
repartia entre tots els artesans, per tal que cap d’ells no la pogués
acaparar i en deixés sense a tots els altres.
Els
gremis van aconseguir que es dictessin lleis que prohibien la
instal·lació d’un taller artesanal a la seva ciutat si l’amo no
pertanyia al gremi, aconseguint dominar tota la producció artesana que
es feia a les ciutats. Per poder ingressar-hi calia passar un examen i
demostrar capacitat per a realitzar una obra mestra. Amb el temps, els
gremis van esdevenir molt restrictius.
Avançada l’edat mitjana, els gremis de ciutats
tèxtils van entrar en conflicte amb els grans mercaders que cercaven
majors beneficis proporcionant matèria primera a un gran nombre
d’artesans no agremiats (generalment camperols de fora de la jurisdicció
del gremi) que treballaven a un cost inferior, i després els propis
mercaders comercialitzaven el producte elaborat. Aquesta situació era
freqüent a ciutats del continent europeu i de la Corona d’Aragó.
Els gremis també tenien funcions religioses, com retre culte
al sant o santa elegits com a patrons, i funcions fiscals ja que el
pagament d’impostos es canalitzava mitjançant el gremi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada